RESKA TROĆ 2018 – SPRAWOZDANIE

by Rafał Lenarczyk

Jak każdego roku przygotowania do Ogólnopolskich Zawodów Wędkarskich „Reska Troć 2018” zajęły wiele tygodni. Dla członków Towarzystwa zaangażowanych w przygotowanie imprezy to bardzo ważne, aby uczestnicy i odwiedzający nas goście byli zadowoleni i wyjeżdżali z zawodów z niezapomnianymi wrażeniami. Mamy wielką nadzieję, że udało nam się to osiągnąć także w tym roku. „Reska Troć 2018” to XXII edycja naszych zawodów. Dziękujemy za Wasz udział, obecność, wspólnie spędzony czas oraz sympatię i wsparcie, jakie okazujecie Towarzystwu Miłośników Rzeki Regi.

Baza organizacyjna i noclegowa znajdowała się w tym roku w ośrodku SUS Travel w Mrzeżynie. Zawody rozpoczęliśmy w sobotę 17 lutego o godz. 8.00. tradycyjnie na „czarnej drodze” w Trzebiatowie. Na listę startową wpisało się 164 zawodników. Niektórym z nich towarzyszyły żony i dzieci, co czyni nasze zawody miłym, towarzyskim spotkaniem.

Ale oczywiście dla wędkarzy najważniejszy jest pobyt nad rzeką i oczekiwanie na to, co przyniosą starania. Wszyscy starali się jak najlepiej wykorzystać czas zawodów. I tura trwała w sobotę od godzin porannych do 15.00. W tym czasie złowiono 7 ryb. To niemal dwa razy więcej niż w pierwszej turze w ubiegłym roku! Nad prawidłowym przebiegiem całości zawodów czuwał sędzia główny pan Henryk Tarczyński. Bardzo cieszymy się, że każdego roku możemy liczyć na obecność Pana Henryka – doświadczonego i sumiennego sędziego.

Po powrocie z łowiska nie mogło się obyć bez biesiady wędkarskiej. O podanie gorących dań zadbali członkowie  TMRR –  nasi mistrzowie kuchni i grilla. Serwowaliśmy  żurek, bigos, pieczoną dziczyznę, dania z grilla, potrawy z ryb (w tym pyszne sałatki firm DEGA oraz Kapitan Navi). Spotkanie przy grillu i ognisko jak co roku było okazją do rozmów o łączącej nas pasji i nie tylko.

Posilonych i wypoczętych po wielu godzinach zmagań wędkarskich uczestników zawodów zaprosiliśmy na minikonferencję. W tym roku wysłuchaliśmy prezentacji Radosława Brzezińskiego z Federacji Zielonych Gaja o projekcie pn.: CATCH Coastal Angling Tourism – a development chance for the SouthBaltic Region. Projekt finansowany jest z programu Interreg South Baltic. To były dla nas bardzo ważne informacje, ponieważ z projektu, który mieliśmy okazję przybliżyć, otrzymaliśmy dofinansowanie organizacji Reskiej Troci 2018.

Warto przytoczyć tutaj cele projektu CATCH, a są nimi:

• Promowanie morskiej turystyki wędkarskiej w regionie południowego Bałtyku.
  • Wsparcie społeczności nadmorskich, wykorzystanie potencjału zrównoważonej turystyki wędkarskiej na wodach morskich.
  • Inspiracja podmiotów lokalnych poprzez prezentowanie najlepszych praktyk i wzorów rozwoju obszarów przybrzeżnych.
  • Wypracowanie modelu skutecznej wymiany informacji i współpracy pomiędzy podmiotami funkcjonującym w obszarze turystyki i branży wędkarskiej.
  • Utworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń skierowanej do społeczności lokalnej i wędkarzy – turystów.

Na czas konferencji dołączył do nas miły gość – Pan Jarosław Rzepa, Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego. Województwo Zachodniopomorskie od lat patronuje naszym zawodom i jest jednym ze sponsorów nagród dla zwycięzców. Pan Marszałek był pod wrażeniem rozmachu zawodów, ilości zawodników. Mówił w życzliwych słowach o znanej sobie działalności stowarzyszenia, o naszych inicjatywach ekologicznych, o współpracy z młodzieżą, o wykorzystaniu przez TMRR środków z wojewódzkiego Programu „Społecznik”, życzył nam powodzenia i dalszego rozwoju.

Pan Marszałek został z nami także na początku licytacji, która rozpoczęła się po minikonferencji. Nasi darczyńcy nie zawiedli nas i w tym roku! Lista licytowanych przedmiotów zawierała około 300 pozycji! Jak zwykle dzięki hojności i niezawodności naszych sponsorów mieliśmy do zaoferowania sprzęt wędkarski – wędki, kołowrotki, przynęty, odzież, akcesoria. Była też aluminiowa, płaskodenna łódź. Ale od życzliwych nam osób otrzymujemy także coraz więcej miłych ręcznie robionych drobiazgów. Były wśród nich pyszne pierniki, dziecięce rysunki, drewniane rybki, drobne rzeźby, dekoracje wnętrz.

Dzięki życzliwości i hojności naszych sponsorów – firm, wędkarskich rękodzielników, innych stowarzyszeń, naszych przyjaciół i zwolenników – udało nam się po raz kolejny pobić rekord zebranych podczas licytacji środków! W tym roku licytacja przyniosła Towarzystwu Miłośników Rzeki Regi 32 000 złotych!  Bardzo dziękujemy za wspaniałą atmosferę podczas licytacji, a przede wszystkim za szeroko otwarte serca i portfele! Dochód z aukcji, jak zawsze, przeznaczony zostanie na nasze cele statutowe.

Po sporej dawce emocji, jakiej dostarczyła nam licytacja i opróżnieniu portfeli, znaleźliśmy jeszcze siłę na tańce i zabawę przy muzyce serwowanej przez Andrzeja Janukowicza.

W niedzielę 18 – go lutego od wczesnych godzin porannych rozpoczęły się zmagania w drugiej turze zawodów, która trwała do  godz. 13.00. W tym czasie udało się złowić 2 ryby, co dla całych zawodów dało wynik 9 złapanych troci. Po powrocie z łowiska, posileni tradycyjnie potrawami z grilla, zebraliśmy się na uroczyste podsumowanie zawodów i wręczenie nagród i pucharów. Ich fundatorami były samorządy: Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego, Powiat Łobeski, Powiat Gryficki, gminy: Łobez, Resko, Trzebiatów, Brojce, Gryfice, a także Nadleśnictwo Gryfice. Do nagród dołączyliśmy także ufundowany przez firmę Manyfik weekendowy rodzinny pobyt w apartamencie Karpaczu oraz weekendowy pobyt dla pary dwóch osób nad Dunajcem ufundowany przez Wojtka Kudłacza. Naszymi gośćmi na podsumowaniu zawodów byli przedstawiciele lokalnych samorządów, które od lat są naszymi ważnymi partnerami i wspierają nas w organizacji Reskiej Troci. W tym roku zagościli u nas: Wiceburmistrz Trzebiatowa pan Grzegorz Olejniczak, Wójt Gminy Brojce pan Stanisław Gnosowski oraz Członek Zarządu Powiatu Łobeskiego pan Andrzej Gradus, a także przedstawiciel Nadleśnictwa Gryfice pan Mariusz Matczak.

Wspólnie wręczyliśmy nagrody  najlepszym zawodnikom, a także nagrody za największą złowioną rybę, dla najmłodszego zawodnika oraz dla zawodnika z najdalszego zakątka Polski. W tym roku byli to nasi niezawodni przyjaciele z  Krakowskiego Klubu Głowatka z prezesem Wiesławem Wojakowskim. Jak zawsze pamiętaliśmy także o naszych juniorach. Cieszymy się, że rozwijają oni wędkarską pasję i swój wolny czas chcą spędzać nad wodą. Wszyscy otrzymali miłe upominki.

W tym miejscu kolejne podziękowania – tym razem dla samorządowców oraz wszystkich sponsorów, którzy pomogli nam w tym, aby nagrody dla zwycięzców Reskiej Troci 2018 były jak najbardziej atrakcyjne.

A oto najważniejsi – zwycięzcy Reskiej Troci 2018:

I miejsce – Waldemar Kanarek z Trzebiatowa, który równocześnie zdobył nagrodę za największą rybę,

II miejsce – Roman Józefczyk z Trzebiatowa,

III miejsce – Ariel Ładzik z Trzebiatowa,

IV miejsce – Piotr Szymanek z Dżonowa,

V miejsce – Piotr Szatkowski z Wolina,

VI miejsce – Jerzy Drężek z Przasnysza,

VII miejsce – Jerzy Sikorski z Kołobrzegu,

VIII miejsce – Józef Januszewski ze Stargardu,

IX miejsce – Mariusz Sulima z Oświna.

Wszystkim łowcom jeszcze raz serdecznie gratulujemy!

Zawody „Reska Troć 2018” za nami, ale mamy nadzieję, iż będziecie je miło wspominać i zechcecie być z nami za rok!

Dziękuję w imieniu całego Zarządu TMRR, serdecznie pozdrawiam i zapraszam do współpracy przez cały rok, Andrzej Laszuk Przewodniczący TMRR